Retourneren
Als je een product terug wilt sturen, dan kun je dit aanmelden via het online retourformulier of een e-mail sturen naar info@popperdepop.nl . In beide gevallen is het belangrijk om het bestelnummer en de producten die je terug wilt sturen te benoemen.
Lees hieronder alle informatie over het retourneren van een bestelling:
Wat is de retourtermijn?
Mocht je iets besteld hebben en je toch bedenken, dan kun je een retour bij ons aanmelden binnen 14 dagen na ontvangst van je bestelling.
Moet ik een retourzending altijd melden?
Ja, je moet een retourzending altijd bij ons melden. Het terugsturen van een product is niet genoeg. U moet ons écht laten weten dat u van de koop af wilt. Via een schriftelijke retourmelding (via e-mail) is het namelijk voor jou en ons altijd duidelijk of de melding nog binnen de bedenktijd is.
De retourmelding kan zonder opgaaf van reden.
Echter, voor evaluatie vinden wij vinden het wel fijn waarom het product terug gestuurd wordt.
Kan ik kosteloos retourneren?
Nee, de kosten van het retourneren zijn voor eigen rekening van de klant.
Let op! Dit geldt ook bij een weigering van een pakket aan de deur, een onbezorgbare zending, een zending met foutieve adresgegevens of het niet ophalen bij een servicepunt.
In die gevallen zullen de daadwerkelijke kosten van het retourneren alsnog verrekend worden bij de bestelling en deze kosten zijn overigens altijd hoger dan de berekende verzendkosten bij de bestelling.
Wanneer eindigt mijn bedenktijd precies?
Je bedenktijd eindigt 14 dagen na de dag waarop je bestelling is afgeleverd.
Rekenvoorbeeld: Je koopt een poppenwagen en deze wordt op 1 juni bij je thuis afgeleverd. Dan is je bedenktijd: tot en met 15 juni.
Let op! Je bedenktijd eindigt op de 14e dag, ‘s-avonds om 24:00 uur. Valt de 14e dag in het weekend op een feestdag? Dan eindigt je bedenktijd op de eerstvolgende werkdag om 24:00 uur ‘s-avonds.
Heb ik ook al bedenktijd voordat de bestelling is afgeleverd?
Heb je spijt van je aankoop? Dan hoef je niet te wachten tot de bestelling is geleverd en de termijn van 14 dagen in gaat. Je kunt ons dus ook voor die tijd al laten weten dat je gebruik maakt van je bedenktijd. Laat ons dan zo snel mogelijk weten dat je het product niet meer wilt ontvangen. Als je dit meldt voordat wij het verzenden, dan is dit voor jou en ons gunstig: wij hoeven de bestelling dan niet te verzenden en jij hoeft het niet te retourneren.
Mag ik mijn aankoop uitpakken en uitproberen tijdens de bedenktijd?
Tijdens de bedenktijd mag je de verpakking openmaken. En je mag het product uitproberen, net als in een normale winkel. Maar je mag niet meer doen dan nodig is om het product te kunnen beoordelen. Je mag bijvoorbeeld proberen of een pop in een poppenwagen past. Maar er mag niet met de poppenwagen gespeeld worden om hem daarna weer terug te sturen.
Is dit toch gebeurd? Dan kunnen wij de retour weigeren of de prijs verminderen.
Mag ik de verpakking stukmaken?
Het is de bedoeling dat je de verpakking zo veel mogelijk heel laat. En als je het product terugstuurt, moet je het weer netjes inpakken. Maak je de verpakking stuk? En was de verpakking makkelijk te openen, zonder het stuk te maken? Dan kunnen hiervoor kosten in rekening worden gebracht.
Hoe kan ik mijn retour aanmelden?
Als je een product terug wilt sturen, dan kun je dit aanmelden via het online retourformulier, een e-mail sturen naar info@popperdepop.nl of eventueel het modelformulier voor herroeping invullen en opsturen.
In alle gevallen is het belangrijk om het bestelnummer en de producten die je terug wilt sturen te benoemen. Dit moet overigens gedaan worden door degene die de bestelling heeft geplaatst en dus moet hetzelfde e-mailadres van de bestelling gebruikt worden.
Wij sturen je vervolgens een antwoord met daarin de stappen die volgen, zoals het retouradres, advies over welke verzendpartij te gebruiken, bewaren van track&trace-code, etc.
Hoe moet ik mijn retourzending verpakken?
Het product dient ‘wanneer redelijkerwijs mogelijk’ onbeschadigd te zijn en in een originele verpakking verpakt te zitten. Je bent zelf verantwoordelijk voor het goed verpakken en verzenden van je pakket.
Verpak het retourpakket zoveel mogelijk op dezelfde manier als je het hebt ontvangen.
Zit het in een omdoos, een envelop of een zak, dan kun je dat weer gebruiken om het terug te sturen. Als dat kapot is gegaan, dan zul je zelf moeten zorgen voor een goede manier om het te verpakken. Is de bestelling verzonden in de eigen doos van het product, dan hoeft er niets omheen en kun je die doos weer gebruiken. In het geval dat je een gedeelte van een bestelling terug stuurt, dan mag het ook in een andere, kleinere doos.
Zorg er wel voor dat het originele verzendlabel verwijderd is, of onleesbaar is gemaakt. Hierdoor voorkom je verwarring bij de verzendpartij.
Via welk postbedrijf of koeriersdienst moet ik de retourzending versturen?
Je mag zelf weten via welke verzender je de retourzending verstuurd. Wij verzenden zelf via DHL, dus dat zullen wij altijd aanraden, maar als je eigen voorkeur bij een andere verzendpartij ligt, dan vinden wij dat helemaal goed.
Wanneer moet ik mijn aankoop terugsturen?
Je hebt 14 dagen om je aankoop terug te sturen. Die dagen gaan in op de dag nadat u het contract ongedaan maakt (de retourmelding). Dus niet op de dag nadat u het product kreeg!
Rekenvoorbeeld: Je hebt de retourmelding gedaan op 10 maart. Dan moet je het product terugsturen vóór 25 maart.
De verzenddatum telt
Het retourzending kan pas na afloop van de bedenktijd bij de ondernemer terechtkomen. Dat maakt niet uit, want het gaat om de verzenddatum. Stuurde je het product binnen de bedenktijd terug? Dan ben je op tijd.
Maar dit moet je echter wel kunnen bewijzen door middel van een verzendbewijs en track&trace-code.
Bij wie ligt het risico voor het terugsturen?
Het risico voor het terugsturen ligt bij degene die het pakket verstuurt. Dit betekent dat jij verantwoordelijk bent als het product tijdens het terugsturen kwijt of beschadigd raakt. In sommige gevallen kun je het postbedrijf of de koeriersdienst aansprakelijk stellen. Maar dat kan alleen als je het product onder bepaalde voorwaarden hebt teruggestuurd. Bijvoorbeeld aangetekend of verzekerd. Heeft je product veel waarde? Vraag bij het postkantoor of de koeriersdienst na welke mogelijkheden je hebt om waardevolle producten terug te sturen. En hoe het zit met de aansprakelijkheid als een pakket kwijtraakt of beschadigd. Je kunt dit ook zelf uitzoeken door de algemene voorwaarden van het postbedrijf of de koeriersdienst te lezen.
Wil je achteraf kunnen bewijzen dat wij het product hebben ontvangen? Vraag het postbedrijf of de koeriersdienst altijd om een verzendbewijs en/of track&trace-code en bewaar dit zorgvuldig.
In het geval dat wij aanbieden om een koeriersdienst in te schakelen om het product bij je op te halen, dan zijn wij de verzender en ligt het risico bij ons, zodra je het product aan de koeriersdienst afgeeft. Je moet dan wel een ontvangstbewijs en/of track&trace-code kunnen overleggen als bewijs dat je het hebt afgegeven.
Welk bedrag krijg ik terug?
Wij betalen je het aankoopbedrag en eventuele bezorgkosten terug. Bezorgkosten zijn de kosten die je hebt betaald om het product thuis af te laten leveren. Stuur je een deel van je bestelling terug? Dan worden de bezorgkosten niet terugbetaald. Bijvoorbeeld: je hebt 2 poppen besteld en je stuurt er één terug.
Wanneer je niet alle producten van een bestelling retour stuurt én de verzending van de gehele bestelling gratis was, dan kunnen alsnog verzendkosten in rekening worden gebracht als de overgebleven bestelling onder de verzendkosten-grens belandt.
Bijvoorbeeld: je koopt een product van € 10,- en een product van € 100,-. Hierdoor zijn er geen verzendkosten bij de bestelling. Vervolgens wil je het product van € 100,- retourneren. Als het product in goede staat is ontvangen door ons, dan wordt er een bedrag van € 100,- minus de verzendkosten teruggestort. De overgebleven bestelling is dan immers € 10,- plus verzendkosten. Als je alleen het product van € 10.- retourneert, dan blijft het bedrag van de overgebleven bestelling (€ 100,-) boven de verzendkosten-grens en storten we de € 10,- terug op je rekening.
Wij betalen je terug op dezelfde manier als je de bestelling hebt betaald. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan nemen we altijd even contact met je op.
Wanneer krijg ik mijn aankoopbedrag terug?
Als je gebruikt maakt van je herroepingsrechts en de retour bij ons hebt aangemeld, dan zullen wij het verschuldigde orderbedrag binnen 14 dagen na aanmelding van je retour terugstorten, míts het product reeds in goede orde retour ontvangen is.
Kan ik een product ruilen?
We bieden geen omruilservice, omdat ruilen eigenlijk hetzelfde is als je product retourneren en een nieuw product bestellen. Hiervoor gelden dus ook de retourvoorwaarden.
Als je wilt ruilen vanwege een defect, vermeld dit dan duidelijk in je e-mail naar ons. Dan gelden er mogelijk andere regels, maar daarover zullen we dan contact met je over opnemen.
Klik hieronder op de link om uw rechten en plichten bij de bedenktijd van uw bestelling en het retourneren van producten op de website van ACM ConsuWijzer:
https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/zit-ik-ergens-aan-vast/wanneer-heb-ik-bedenktijd
ACM Consuwijzer is het overheidsloket voor consumenten.